Buitenlandse btw

Bij btw die u in de EU betaald heeft, kunt u denken aan de btw op een zakelijk boek dat u tijdens een congres in België gekocht heeft, de btw op de factuur van het hotel waar u tijdens het congres verbleef of de btw op de brandstof die u op weg ernaar toe in België getankt heeft.

 

Let op!

Groot-Brittannië heeft inmiddels de EU verlaten, maar ook de btw die u vorig jaar in Groot-Brittannië heeft betaald, vraagt u dit jaar nog gewoon via de Nederlandse Belastingdienst terug.

 

Digitaal verzoek

De btw vraagt u terug via een digitaal verzoek dat u indient via de site Teruggaaf van btw uit andere EU-landen. U kunt op deze site inloggen met uw inloggegevens. Deze heeft u eerder bij een btw-verzoek van een vorig jaar ontvangen en dient u weer te gebruiken. Bent u de inloggegevens kwijt dan moet u contact opnemen met de Belastingtelefoon. Vraag vooral geen nieuwe inloggegevens aan.

 

Digitaal indienen

Het indienen moet digitaal gebeuren, wat betekent dat u de formulieren op eerder genoemde website invult. Als u facturen moet meesturen, moet u die eerst scannen zodat u ook die digitaal kunt indienen. Het digitaal meesturen van facturen is niet altijd vereist.

 

Minimumbedragen

De terug te vragen btw moet u per land specificeren en moet per land minstens € 50 bedragen. Bij een geringer bedrag beslist het betreffende land of u de btw terugkrijgt.

 

Let op!

Bij een bedrag van minimaal € 400 aan terug te vragen btw per land per kwartaal, mag u uw verzoek tot teruggave al in de loop van het jaar indienen en hoeft u dus minder lang op teruggave te wachten

 

Werkgevers die in 2020 gebruik hebben gemaakt van bijzonder uitstel van betaling door de coronacrisis ontvangen eind deze week een brief. Daarin vraagt de Belastingdienst de openstaande belastingbedragen vanaf 1 januari 2021 te gaan betalen. De werkgever krijgt daarvoor 24 maanden de tijd.

 

Het kabinet heeft recent besloten dat het bijzonder uitstel van betaling waar veel werkgevers de afgelopen maanden gebruik van maakten aan het eind van dit jaar eindigt.

 

Wat dit voor de werkgever betekent hangt af van zijn situatie. In de brief legt de Belastingdienst uit wat hij kan doen. Verder is in de brief meer informatie te vindenover de betalingsregeling die vanaf 1 januari 2021 ingaat.

 

Verlenging

Heeft de werkgever door de coronacrisis moeite om aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen? Vraag de Belastingdienst dan om verlenging van het betalingsuitstel. Er kan nog ‘Bijzonder uitstel van betaling vanwege coronacrisis’ worden aangevraagd tot 1 oktober 2020.

 

 

Pin It on Pinterest