De Belastingdienst heeft het Handboek Ondernemen 2025 gepubliceerd. Dit handboek biedt zzp’ers praktische en up-to-date informatie over de administratieve en fiscale verplichtingen voor het jaar 2025. Ook als je bedrijf een andere rechtsvorm heeft, is er veel nuttige informatie te vinden.
Wat staat er in het Handboek ondernemen?
Het handboek is bedoeld voor iedereen die een onderneming in Nederland start of al heeft, en zelf (deels) de administratie verzorgt. Het geeft antwoord op belangrijke vragen zoals:
-
Wat komt een zzp’er tegen?
-
Welke eisen worden er gesteld aan de administratie?
-
Hoe zit het met investeringen en bedrijfsruimte?
-
Wat moet je doen als je personeel in dienst hebt?
-
Welke fiscale gevolgen hebben deze zaken voor belastingen, premies en bijdragen?
Waarom is dit belangrijk voor de zzp’er?
Het handboek biedt een duidelijk overzicht van je verplichtingen, helpt je om goed voorbereid het fiscale jaar in te gaan en voorkomt onduidelijkheden over administratieve en belastingtechnische zaken. Het is een waardevolle bron voor elke ondernemer die zijn administratie op orde wil hebben.