Ze zijn er, zzp’ ers met een goede inborst, ze geven geld uit aan representatiekosten, maar het kunnen ook reclamekosten zijn. Komt de dorpsvereniging last met de vraag om een bijdrage voor Koningsdag, geeft de ondernemer cash 100 euro. De voetbalclub heeft nieuwe goaltjes nodig omdat de KNVB in al haar wijsheid beslist op kleinere velden te gaan voetballen, de zzp’ er tikt cash 75 euro neer.
Fiscaal gezien kan u als zzp’ er dit handiger oplossen. Tip van zzp-boekhouder, behoud uw goede inborst. Het is mooi om te geven, maar fiscaal is het gunstiger om ook wat terug te vragen. Als er een tegenprestatie wordt geleverd kan het evt als reclamekosten worden geboekt. U krijgt bv. Advertentieruimte, uw naam wordt omgeroepen, ze plaatsen een bordje in de kantine of zelfs een reclamebord langs de lijn. Reclamekosten zijn fiscaal 100 procent aftrekbaar.
Representatiekosten
Representatiekosten maar voor 73.5 procent. U betaalt dan wel 100 euro, uw boekhouder dient 27.5 procent aan het einde van het jaar te corrigeren. Uw kosten worden dus lager, uw winst stijgt.
Doet u een gift, iets waar ook geen tegenprestatie wordt geleverd, dan heeft u te maken met een spreekwoordelijke drempel, een bedrag dat in eerste instantie niet aftrekbaar is. De betalingen boven de drempel zijn dat wel.
Ook representatiekosten voor eten, drinken, lunches, zakelijke diners, recepties, feestelijke bijeenkomsten en dergelijke zijn slechts beperkt aftrekbaar.
Gaat u zakelijk uit eten noteer altijd de naam van de klant in uw agenda, betaal niet cash, maar pin en nodig hem/haar evt. per email uit. Bij vragen achteraf van de fiscus staat u dan sterker. Ook een zakelijke lunch of diner is beperkt aftrekbaar. Ook hier dient 27.5 procent van de gemaakte kosten achteraf weer bij uw winst te worden geteld.
Er zijn diverse soorten representatiekosten
- kosten voor een accommodatie
- kosten voor organiseren van een vergadering
- cursus
- congres
- overnachtingen, hotels
Andere kosten die een zzp’ er kan maken noemen wij hieronder
- Huisvestingskosten.
- De Huur van een zakelijke bedrijfsruimte.
- Heeft u een eigen woning dan kunt u een bedrag aftrekken voor als u aparte ingang, toilet etc. heeft en 70 procent of meer thuis werkt.
- Kosten van de afschrijving en aanschaf van kantoormeubilair, -apparatuur en -benodigdheden.
- Drukwerk (briefpapier, enveloppen, visitekaartjes enzovoort).
- Toner/inkt-cartridges.
- Portikosten.
- Schoonmaakkosten.
- ICT.
- Kosten GSM.
- De zakelijke kosten van gesprekken met privételefoon. Let op abonnement is niet aftrekbaar.
- Afschrijving laptop en printer. Is aankoop boven 450 euro excl BTW dan mag u direct ten laste van winst brengen.
- Zakelijk software.
- Reis- en verblijfkosten.
- Heeft u een auto op de zaak, dan kunt u afschrijven.
- Onderhoud auto.
- Verzekering auto.
- Benzine/diesel zakelijke auto.
- Parkeerkosten.
- Motorrijtuigenbelasting.
- U dient als u meer dan 500 km per jaar privé rijdt met uw zakelijke auto wel een bijtelling te doen over de catalogusprijs. Is de auto 15 jaar of ouder dan telt u slechts 35 procent van de dagwaarde bij.
- Zakelijke treinkaartjes, svp pinnen.
- Kosten taxi, graag pinnen.
- Autohuur. Rijdt u minder dan 500 km per jaar geen bijtelling. Let op anders wel bijtelling over de huurauto.
- Reclamekosten.
- Website maken, design, wordpress/magento, joomla. filmpjes.
- Reclame, SEA.
- Reclame zoals boven aan voetbalclub of voor Koningsdag.
- Kosten boekhouder.
- Contributies/abonnementen.
- Verzekeringen.
- Aansprakelijkheidsverzekering, een must voor de zzp’ er.
- Studiekosten.
- Vakliteratuur (boeken, tijdschriften, online vakbibliotheek).
- Werkkleding. Zo mogen artiesten (waaronder ook trainingsacteurs) kosten aftrekken als uiterlijke verzorging en theaterkleding.
Niet aftrekbare kosten
- Bekeuringen.
- Boetes in trein.
- Boete Belasting.
- Privé krant.
- Kleding, zijn de niet werkkleding.
- Kosten rijbewijs, lessen en afrijden.