Welk deel van uw boekhouding 2011 mag u weggooien? Bent u zich bewust van uw fiscale bewaarplicht? Wettelijk bent u als zzp’ er verplicht om uw boekhouding zeven jaar te bewaren. De Belastingdienst kan over die jaren nog een controle starten.
De bewaarplicht geldt ook voor computerprogramma’s en bestanden. U moet er dus ook voor zorgen dat deze programma’s en bestanden bij een controle.
kunnen worden gebruikt. Met het uitsluitend bewaren van een bestand in afgedrukte vorm voldoet u niet aan uw bewaarplicht.
Tien jaar bewaarplicht
En als u een pand hebt gekocht of ander zakelijk onroerend goed heeft verkocht, dan dient u die facturen zelfs tien jaar lang te bewaren.
Is het boekjaar hetzelfde als het kalenderjaar, dan betekent dit dat u na 31 december 2018 uw administratie over 2011 en eerdere jaren mag weggooien. Heeft u bepaalde documenten nog nodig, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, dan dient u die echter nog wel te bewaren.
Pas op!
Voor de btw-administratie over het gebruik van onroerende zaken, elektronische diensten, telecommunicatiediensten en radio- en tv-omroepdiensten geldt een bewaartermijn van tien jaar inclusief het jaar van eerste ingebruikname.