Administratie zzp inrichten

Hoe richt u als ZZP’er een goede en overzichtelijke boekhouding en administratie in en hoe levert u deze administratie aan bij uw ZZP boekhouder:

Hier een aantal tips van ZZP boekhouder voor uw boekhouding en zzp administratie:

1. Open een zakelijke bankrekening

2. Koop een ordner en voeg vier tabbladen toe met de namen: bank, kas, verkopen en inkopen (nog te betalen)

administratie zzp inrichten

3. Koop een kasboek bij de boekhandel

4. Stop de bankafschriften met daarachter de betaalde nota’s achter het mapje bank (idem voor kas)

5. De ontvangen facturen mag u ook achter de bank/ kas stoppen, maar draai nog een extra verkoopfactuur uit en stop die op eenvolgende nummervolgorde achter het mapje verkoopfacturen (dus nummer 1,2,3 en niet 1,10,2,6!)

6. Betaal uw privé-uitgaven (loterij, huur) van privérekening

7. Lever apart alle verkoopfacturen op nummervolgorde aan

8. Voeg alle betaalde facturen achter het desbetreffende bankafschrift

9. Houd alle nog te betalen facturen onder een apart mapje

10. Lever een kopie van oude aangiften Omzetbelasting aan

11. Lever een kopie van oude aangiften IB aan

12. Var-verklaring

13. Lever uw wachtwoorden voor digitale aangifte aan

 

 

Verplichting administratie bewaren

Volgens het Burgerlijk Wetboek en van de belastingdienst moet u administratie/boekhouding bij houden. De Algemene Wet inzake Rijksbelastingen bepaalt dat u boeken en bescheiden moet bewaren, die van belang zijn voor de heffing van omzetbelasting en inkomstenbelasting. Wettelijk bent u verplicht deze administratie zeven jaar te bewaren. Investeert u in onroerend goed en zit daar BTW op dan dient u deze facturen etc. tien jaar te bewaren.

 

Meer informatie administratie inrichten

Contact ons voor meer informatie of bekijk deze video.

Vul het formulier hieronder in voor meer informatie over uw administratie zzp inrichten:

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Uw bericht

administratie zzp inrichten

Pin It on Pinterest